torsdag 17 januari 2008

Cuz there is nothing that can fill this space

läser i boken till svenska projektet, Klockan 10:31 på morgonen i Khao Lak. bara av att titta på den boken blir jag helt slut. känner hur allt bara rasar samman. känns som att jag får 1000 kg på axlarna o tårarna tar aldrig slut.
Pigge som skrivit den är min pappas kompis sedan barnsben, han förlorade hela sin familj i tsunamin 2004. Ulrika, Charlie & Max.

Kommer ihåg dagen vi fick reda på vad som hänt. Min faster som var nära med Ulrika kommer och säger att alla 3 utom Pigge saknas efter vågen. Senare samma kväll läste jag den första intervjun han gjorde i expressen. Han berättade att han letade efter sina söner o det fanns bilder på Max & Charlie. Han hittade Ulrika på stranden redan samma dag som vågen kom. Mellan det och och någon vecka senare kl 02:00 på natten när dom första kistorna med döda svenskar kom till sverige med flyget kommer jag inte ihåg något. ungafamiljen o Jagoch resten av min familj sov nästan ingenting om nätterna. Man bara låg o grät. Behövde inte ens tänka på vad som hänt, grät ändå.

Min lärare ringde hem till alla i min klass för att höra att ingen av oss var i thailand under vågen och för att höra om vi drabbats. Kommer ihåg att mamma pratade med honom.
Så första dagen i skolan hade vi i klassen en tyst minut. Han frågade oss igen, om det var någon som kännt någon som blivt drabbad. Ingen räcker upp handen. Han tittar på mig och jag räcker upp min hand. Hur många frågar han mig.
- 4. 3 döda.

Fam. di Corsi var min pappas hyresgäster i en av hans fastigheter under den tiden och så hade en av sönerna gått i min, malin & alex klass från lekis till 6an. Dom var nere i thailand när det hände men var på andra sidan och hade inte märkt av vågen alls. Men pappan, Rolle var och hjälpte Pigge under några dagar.

Självklart visste alla på gotland om hur pigge drabbats. Hela sverige också. Han var den mest omskrivna under hela katastrofen i svenskpress.
Nu är han omgift och är nybliven pappa till hans första dotter, Wilda 3 månader.

Inga kommentarer: